Hem / Nyheter från förbundet / Nyhetsarkiv / Testa VR-upplevelsen hos Uniqlo: "Jättebra upplevelse"

Testa VR-upplevelsen hos Uniqlo: "Jättebra upplevelse"

När Uniqlo firar ett år i Sverige går det att testa den VR-upplevelse som Sveriges Paralympiska Kommitté tagit fram i samarbete med Toyota.
"En jättebra upplevelse", säger Nanna Falkenberg efter att ha provat att spela fotboll med synnedsättning.

I helgen (den 23, 24 och eventuellt även den 25 augusti) fyller klädkedjan Uniqlo ett år i Sverige och firar med stort kalas i sin butik i centrala Stockholm.

I butiken går det bland annat att köpa kläder med Sveriges Paralympiska Kommittés logotyp på och prova den VR-upplevelse som kommittén tagit fram i samarbete med Toyota.

VR-upplevelse ger användaren möjlighet att prova hur det är att spela fotboll med olika typer av synnedsättningar.

En av dem som testade upplevelsen på fredagen var Nanna Falkenberg från Stockholm.

– Det var roligt, konstigt och lite läskigt, säger hon.

Efter VR-upplevelsen har hon fått en känsla – om än en liten sådan – hur det är att ha en synnedsättning.

 – Jag fick en liten uppfattning om hur det kan vara att inte se någonting eller att bara se väldigt lite. Jag har nog inte riktigt funderat på att det finns olika grader av synnedsättningar.

Det var en ögonöppnare?

– Ja, verkligen. En jättebra upplevelse, säger Nanna Falkenberg.


Uniqlo är klädsponsor till Sveriges Paralympiska Kommitté.