Hoppa till sidans innehåll

Lära sig själv eller gå kurs?


Skall du lära dig helt själv så kan vi rekommendera en GWS Slow Stick. Fördelen med den här modellen är att den flyger så långsamt så att den inte går sönder även om man skulle krascha. För krascha kommer du garanterat att göra om du skall lära dig helt på egen hand. Nackdelen är att den är extremt vindkänslig och det måste vara nästan helt vindstilla när man flyger. Med medföljande motor så bör man välja ett batteri på 7 till 8,4 Volt. 6 till 7 celler NiMH eller 2 celler (7,4 V) LiPo så får man lagom med kraft. Denna modell är för lätt att flyga för att man skall kunna gå vidare med ett lågvingat plan efteråt. Man blir alltså tvungen att skaffa ytterligare ett högvingat plan innan man kan titta på lågvingade plan, ifall det skulle vara målet. Det är inte så dyrt som det låter. De dyra delarna i ett plan är servo, mottagare, fartreglage, batterier och sändare. Ifall man håller sig till samma storlek på nästa kärra så passar alla dessa prylarna till nästa plan också.

 

 

Utrustning till en Slow Stick:
Servo: ca 9 gram
Fartreglage bör klara 3-celler LiPo eller 12 celler NiCa/NiMh och minst 15 amper. Det bör max väga 20 gram, gärna runt 15 gram. Man kan ha ett mindre fartreglage men man har en tendens att vilja ha mer och mer kräm i modellerna. Ifall man då skall kunna återanvända detta reglage i nästa modell så bör man välja ett lite för stort.
Mottagare skall väga under 20 gram (gärna lägre vikt) och skall ha full räckvidd.
Batteri: LiPo 2-celler runt 1200 mAh eller NiNH 6 till 7 celler 600 till 1000 mAh.

 

OBS! Skall du ha LiPo batterier så läs igenom användarinstruktionerna. De är nämligen mycket brandfarliga vid felanvändning.

 

När man kan flyga en Slow Stick så kan man köpa ett vanligt nybörjarplan i Park Flyer storlek (upp till 600 gram). Man klarar sig då utan hjälp från skollärare med dubbelkommando. En Slow Stick har vingbelastning på 12 g/dm2. Nästa plan kan man gå upp till 25 till 30 g/dm2 i vingbelstning. Detta gör att planet kommer att flyga betydligt fortare jämfört med Slow Stick. Om man väljer en 40-trainer så behöver man fortfarande hjälp från en erfaren pilot. Anledningen är konsekvenserna ifall den skulle dimpa ner på fel ställe. Det är dessutom ganska svårt att landa en 40-trainer första gången. Anledningen är att den flyter ut så pass mycket att landningsbanan ofta tar slut innan den har hunnit landa.

Uppdaterad: 2009-09-01 19:49
Skribent: Jonny Carlén

Beställ SVALAN och LUCY
This is a mailto link 
minimum 10 st/paket = 550:-

SMFF-Spännvidd2

SMFF på Facebook

FSF webshop

 

Städa Sverige

Anmäl er till ett städprojekt och tjäna pengar till klubben 

Postadress:
Sveriges Modellflygförbund
Sveriges Modellflygförbund, Box 7819
103 96 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46 10 476 54 71
E-post: This is a mailto link