Skara Sommarland

Pressmeddelande 2017-06-02

Handikappidrotts- och familjedag på Skara Sommarland den 6 juni

Skara Sommarland har öppet på Sveriges nationaldag den 6 juni. Denna dag kommer förra årets succé med handikappanpassad idrott att uppmärksammas stort i parken. Bakom initiativet står Skara Sommarland, Skövde HIF samt Parasport Västergötland. Under dagen har besökare möjlighet att likt förra året prova på olika typer av handikappidrotter.

Tillsammans med Parasport Västergötland och Skövde HIF kommer Skara Sommarland att återigen arrangera en familjedag som sätter regionens handikappidrott i fokus. Parasport Västergötland har totalt 55 olika föreningar och erbjuder flertalet olika sporter och aktiviteter för personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Syftet med familjedagen på Skara Sommarland den 6 juni är att visa vilka idrotter som finns och därigenom få fler personer med funktionsnedsättning att utöva dem.

– Genom att visa vilka möjligheter som finns, hoppas Parasport Västergötland och Skövde HIF att fler personer med funktionsnedsättning ska hitta en aktivitet som de trivs med och vill fortsätta utöva, säger Roger Lindh, Idrottskonsulent på Västergötlands Parasportförbund.

Bland de sporter som kan testas finns golf, elektronskytte för personer med synnedsättning, innebandy, elhockey och boccia. Ca 500 personer är föranmälda till familjedagen.

– För oss är det en win win - situation. Vi får möjlighet att visa upp vår fina Nöjespark Skara Sommarland samtidigt som vi uppmuntrar till roliga och fysiska aktiviteter, vilket är precis vad Skara Sommarland står för, säger Rickard Bender som hoppas att denna familjedag fortsätter att vara en årlig tradition i parken under många år framåt.

Skara Sommarland har öppet som vanligt för besökare denna dag.

För mer information, kontakta Rickard Bender, försäljning och arrangemangschef på Skara Sommarland, på tfn: 010-708 80 19 eller email This is a mailto link.

Uppdaterad: 01 JUN 2017 10:48
Skribent: Robert Johansson
Epost: This is a mailto link

Sponsorer